vrijdag 18 februari 2011

ZILVERUITJES ‘JUINEN’

Weer zo’n heerlijk verhaal over vroeger gehoord van mijn pa en ma. Over het ‘juinen’ van zilveruitjes. Ik had zelf uien schoongemaakt voor bij de hachee en klaagde dat daardoor mijn handen zo stonken. Mijn ma zei daarop dat ze dat lekker vind ruiken. Die zilveruitjes die ze vroeger schoon moest maken, die stonken pas. En zo kwam het gesprek op zilveruitjes…….

Toen mij pa en ma nog heel jong waren en bij hun ouders thuis woonden, werd er regelmatig thuiswerk gedaan. Wat ik grappig vond was, dat het zowel in ‘de stad’ als op ‘het dorp’ werd gedaan. Mijn ma komt uit Hoeven en mijn pa is een geboren en getogen Roosendaler. Hele straten deden er aan mee. ‘Juinen’ werd het genoemd…het pellen van zilveruitjes. Met het hele gezin werd er aan gewerkt. Je moest zelf een baal met uitjes bij de boer ophalen en als ze schoongemaakt waren ook weer terugbrengen. Mijn ma ging regelmatig met haar oudste broer op pad om een baal te halen. Ieder op de fiets en zak uitjes op het frame. Het schoonmaken was nogal priegelwerk. Steeltjes en buitenste velletjes moesten verwijderd worden en die uitjes hebben een diameter van maar 1,5 cm. Afijn, iedereen weet wel hoe groot (of klein) een zilveruitje is. Haar middelste zus was er niet zo handig in en hoefde nooit mee te helpen (die moest extra karweitjes in het huishouden doen). Mijn ma vertelde dat het vooral gezellig was, zo met zijn allen ‘juinen’. Ze ging zelfs wel eens naar haar ome Toon en tante Sijntje in Oudenbosch om daar mee te helpen…gewoon voor de gezelligheid en het kwartje dat ze daarmee verdiende was mooi meegenomen.

Mijn pa herinnerde zich niet zo heel veel meer. Alleen eigenlijk dat de hele straat stonk naar de scherpe geur van zilveruitjes, want iedereen was aan het ‘juinen’. Ging natuurlijk van mond tot mond dat je geld kon verdienen met ‘juinen’.

Nu is ‘juinen’ natuurlijk een dialect woord. Ui is het Nederlandse woord voor juin. Ik kon het helaas nergens terugvinden, want bij het googlen van juinen kwam ik bij Koot & Bie terecht en hun fictieve plaatsje Juinen. En daar heeft mijn verhaal totaal niks mee te maken.

Toch jammer….ik had graag een foto van ‘juinende’ mensen bij mijn blogje geplaatst……

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...