woensdag 23 februari 2011

KNOPEN AANZETTEN


….en dat wel 125 keer aan dezelfde jas. Ik weet dat ik soms kan overdrijven maar dit keer niet. Lees en huiver (Oke, nu overdrijf ik wel…..hihihi)




Vorige winter kochten we een nieuwe winterjas voor Daphne bij H&M. Een leuk, kittig, double breasted jasje met grote metalen knopen. Heel kort daarna was zij al een knoop kwijt en moest de reserveknoop er aan geloven. Dat kan. Die knopen worden er allemaal machinaal aangezet. Tenminste, dat geloof ik, want ik kan me er geen voorstelling bij maken hoe ze dat doen met een knoop met maar 1 gaatje. ’t Was lastig aanzetten, die knoop, maar het hoort er nu eenmaal bij. Gelukkig hebben de jongens, manlief en ikzelf altijd jassen met ritsen.






Dat was het begin van een winter vol doffe ellende. Soms moest ik 2 keer per week een knoop aanzetten. Vergat ik het een keer, dan moest ze met een half open jas naar school. Gelukkig kon ze vaak de bijna losgeraakte knoop redden. Ze was er natuurlijk alert op, omdat de reserveknoop al in gebruik was. Aan het eind van de winter was er toch een knoop zoekgeraakt. Vond ik niet zo erg. Ik had me allang voorgenomen dat de jas dit keer geen 2 winterseizoenen mee hoefde te gaan. Zodra er winterjassen in de winkels zouden verschijnen, gingen wij om een nieuwe jas. En dat hebben we ook gedaan. Weer een double breasted jas met metalen knopen. Ik was er wel een beetje huiverig voor, maar het was bij een andere winkel (We) dus ik nam het risico. Tot nu toe heb ik nog maar 1 keer een knoop hoeven aanzetten. Ze zitten er ook anders aan, met een mini knoop aan de binnenkant.





Haar oude jasje trekt ze aan als ze uit gaat of gaat sporten. Vele knopen waren inmiddels kwijtgeraakt en vorige week kwam ze thuis met de mededeling dat er nu geen knopen meer aanzaten. Vanavond is het weer naar Streetdance dus ik heb zuchtend het jasje ter hand genomen. Ik kwam in de zak nog 1 knoop tegen en ik heb van de andere kant (kon, want double breasted) de bovenste knoop er af gehaald. Aan het (ijzer)garen te zien, slijt het door aan de kant van de metalen knoop. Daar ben ik nu creatief(ahum) mee aan de slag gegaan. Ik heb eerst een dun reepje vlieseline om het oog gewikkeld en dit vastgezet met gewoon garen. In mijn naaidoos 2 kleine knoopjes opgesnord om aan de binnenkant te gebruiken. Vervolgens met ijzergaren de knopen aangezet met aan de binnenkant dus die kleine knoopjes. Ik ben reuze benieuwd hoelang ze deze keer blijven zitten. Als het nu niet meer misgaat is dat toch het ei van Columbus. Moet ik misschien patent aanvragen op mijn briljante idee. Eerst maar eens afwachten hoe briljant het is….we zullen het zo weten.

2 opmerkingen:

  1. Hey Marion,
    In vervolg op de cursus "Koken zonder pannen" nu ook
    "Naaien zonder garen". Je bent niet de enige met dit probleem dus! Lees hieronder maar eens. Ik heb ze vroeger ook vaak gebruikt toen ik nog zelf mijn creaties maakte en ook een beetje lui was.

    http://kronovas.blogspot.com/2010/12/had-ik-dat-maar-eerder-gewetenbutofix.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goeie tip Nettie, maar werkt het ook voor knopen met maar 1 gaatje????

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...