zaterdag 5 maart 2011

AGGE MAR LEUT ET

Dat is dè zin die je in mijn 'Tullepetoanestad' overal zult horen de komende dagen. Hier in het Brabantse is carnaval weer losgebarsten. Vier dagen  van hossen, zeulen, dweilen, ziengen en dat alles in een kèk carnavalsoutfitje onder het Tullepetoanse carnavalsmotto van 2011: Vlieg d'ok meej. Het is voor mij vele jaren geleden dat ik me in het carnavalsgedruis heb gestort. En ook al heb ik 'meej veul leut'(met het grootste plezier) carnaval gevierd in die tijd, ik zou het nu niet meer op kunnen brengen. Overvolle café's, waar je ongeveer 1 vierkante centimeter ruimte hebt (misschien overdrijf ik een beetje). Rijen bij de toiletten. Je krijgt sloten bier over je heen en ruikt bij thuiskomst naar een overvolle asbak. Al weet ik dat laatste niet zeker, want hoe staat het met het rookbeleid in de Nederlandse Horeca?? Ik ga het niet uitzoeken. Ik hoor het wel van mijn 3 pubers die zich gisteren (vrijdagavond) al vol overgave hebben ondergedompeld in carnavaleske sferen.
In Tullepetoanestad ontvangt Prins Ries vandaag de stadssleutel van de burgemeester. Meteen daarna wordt het startschot gegeven voor de Tullepetaonse leutstoet (optocht) en mag hij 4 dagen regeren over de Tullepetoanse onderdanen. Ook al vier ik het niet mee, ik zijn nun echte Tullepetoan meej un Tullepetoans hart!!!!!
En iedere keer als ik van mijn werk naar huis rijd, kom ik voorbij het standbeeld van onze Tullepetoan!!!!!

5 opmerkingen:

  1. Mijn oudste dochter van 16 dompelt zich er ook drie avonden in onder, maar ik roep wel een keer alaaf op de bank hi hi!

    Fijn (carnavals)weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik nu in de tuin ga staan, hoor ik de gezelligheid van de jeugdoptocht en toch ben ik ondergedoken. Zo fanatiek als ik vroeger was (vanaf vrijdagavond onderweg), vier ik het nu al jaren niet meer. Heb ook geen zin meer aan dat getrek en geduw aan mijn lijf in polonaises, van die lallende mensen die maar blijven hijsen terwijl ze allang aan hun max zitten omdat het zooo gezellig is met een pilsje .. voel me gewoon een ouwe doos als ik mijn eigen stukje zo lees haha. Ik laat de pubers lekker gaan ... die vinden het gelukkig nog steeds leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zelf niets met carnaval ,heb het echt geprobeerd helemaal verkleed en met pruik op .En echt verschillende keren,maar nee zo'n pretletter ben ik toch niet blijkbaar.Maar toch leuk voor de mensen die er echt heel lang mee bezig zijn en die gun ik het van harte!! Morgen hier vlakbij de grote optocht met de mooiste praalwagens ,dus wie weet als het mooi weer is ff gaan kijken.
    Fijn weekend,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als het maar lekker op afstand is, dan vind ik het prima, ik dein wel mee in mijn eigen huis en als ik 's avonds op bed lig, deint mijn bed mee als de wagens van het enen dorp naar het andere dorp rijden. Maar ach de jeugd heeft "leut" en mogen ze?? Ja hoor lekker laten...

    Groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze meiden zijn nu ook op stap, wij hebben de optochten op tv bekeken :-) Ben trouwens ook een echte Tullepetoan! Fijn weekend, groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...