donderdag 5 juli 2012

Weer een mooi boek....

Bij gebrek aan bloginspiratie en het geluk dat ik weer een juweeltje tegen kwam, nogmaals een boekentip.
Het is 'Orakelnacht' van de Amerikaanse schrijver Paul Auster. Ik heb al eerder werken van hem gelezen maar dit was voor mij (voorlopig) zijn beste boek.



Het hield me tot de laatste bladzijde in zijn macht, terwijl het een genre is wat ik normaal niet snel meeneem uit mijn 'biebke'. Het valt onder psychologische romans al had het hier en daar de spanning van een bloedstollend misdaadverhaal. Ik weet niet goed hoe ik het boek moet omschrijven. Volgens mij benaderd 'intrigerend' de inhoud het beste. Intrigerend, bijna hypnotiserend en spannend. Weer eens wat anders dan de 13-in-een-dozijn thrillers of romantische verhalen die ik normaal als hapklare brokjes op mijn nachtkastje heb liggen. (Ook lees hoor, ze liggen er niet voor de sier....lol)

Ik vind het een aanrader, maar je weet....smaken verschillen dus mocht je het lezen en er niks aan vinden....niet mijn schuld ;-)

De flaptekst:
De vierendertigjarige schrijver Sidney Orr is herstellende van een ziekte die hem bijna fataal werd, wanneer hij op een dag een kantoorboekhandel binnenloopt in Cobble Hill, Brooklyn. Hij koopt een blauw schriftje. Het is 18 september 1982. Negen dagen lang zal zijn leven beheerst worden door de vreemde werking van dit lege schriftje; hij wordt gevangen in een web van griezelige voorgevoelens en verwarrende gebeurtenissen. Zijn huwelijk lijkt te zullen stranden en zijn geloof in de werkelijkheid wordt ondermijnd.

Paul Austers betoverende elfde roman leest als een ouderwets spookverhaal. Maar er is geen spook te bekennen in dit boek - slechts mensen van vlees en bloed die ronddolen in de wereld van alledag. Deze roman is tegelijkertijd een bespiegeling over de werking van tijd en een reis door het labyrint van de verbeelding. Orakelnacht bevestigt Austers reputatie als een van de origineelste auteurs van Amerika op dit moment.

6 opmerkingen:

  1. Ik heb hem genoteerd. Altijd leuk om weer eens in een heel ander genre te duiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh jee, als jij nu ook al leestips gaat plaatsen wordt mijn leeslijst nooit korter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Marion,
    Als bloginspiratie ontbreekt kun je misschien onze boekresescent worden. Is dat geen goed idee?
    Het probleem is dat ik altijd veel gelezen heb, maar dat de laatste tijd mij de leesinsspiratie ontbreekt, hoewel ik steeds wel een boek van mezelf moet lezen.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat je geen blog inspiratie hebt ,maar dat kan gebeuren.Helaas heb ik nog geen rust genoeg om boeken te lezen ,maar ik kom toch even groeten
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook al heb je geen inspiratie,je brengt ons weer op nieuwe ideetjes..dit prachtige boek!!!
    Doe lekker rustig en geniet van lezen....
    die inspiratie komt heus wel weer.

    Lieve groet,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat lijkt mij een spannend boek te zijn. Bedankt voor de tip!!

    Fijn weekend
    Liefs
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...